Tryptofan - dlaczego jest potrzebny?

Dlaczego tak istotna jest suplementacja Tryptofanem?

 

Serotonina. Ciężko nie brać jej pod uwagę w kontekście naszego dobrego samopoczucia. Udowodniono, że wpływa na nastrój, łaknienie, ból i sen. Niski poziom tego neuroprzekaźnika w naszym mózgu skutkuje spadkiem przyjemności z życia. Obniżony poziom serotoniny może skutkować obniżonym nastrojem, objadaniem się (szczególnie słodyczami), brakiem apetytu a nawet agresją. W skrajnych przypadkach może pojawić się depresja czy bezsenność. Często mówi się, że to "hormon szczęścia". Do jej wytwarzania potrzebny jest tryptofan, który jest aminokwasem egzogennym, czyli takim, którego nasz organizm sam nie wyprodukuje, dlatego trzeba dostarczać go wraz z pożywieniem.

Nieodpowiednia dieta oraz wysoko przetworzone produkty nie dostarczą nam odpowiednich ilości tego jakże ważnego elementu, a przecież jest on nam potrzebny, żebyśmy mogli czuć się dobrze i cieszyć się życiem. Tym bardziej tryptofan jest nam potrzebny, gdy każdego dnia zmagamy się ze stresem i wyzwaniami, z którymi zdecydowanie lepiej zmierzyć się mając dobry nastrój.

 

"Biorąc pod uwagę zdrowie psychiczne, najważniejszym neuroprzekaźnikiem w dojrzałym mózgu jest serotonina, która wykazuje działanie hamujące na OUN, jest zaangażowana w procesy kontroli pamięci, snu, bólu oraz regulacji zachowań impulsywnych, apetytu, potrzeb seksualnych i agresji. Ponadto serotonina zmniejsza napięcie nerwowe i podatność na stres, działa uspakajająco i relaksująco. Jej stężenie w mózgu jest regulowane obecnością w osoczu pochodzącego z diety egzogennego tryptofanu." 

Źródło: Składniki diety i ich źródła pokarmowe niezbędne w syntezie wybranych neuroprzekaźników wpływających na stan zdrowia psychicznego - Zuzanna Goluch, Gabriela Haraf, Mirosława Teleszko , Katedra Technologii Pochodzenia Zwierzęcego, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, s. 10

 

Co daje nam suplementacja tryptofanu?

1. Poprawa pamięci

Nawet krótka suplementacja tryptofanem przynosi korzystne rezultaty w kontekście poprawy pamięci roboczej, wzrokowo-przestrzennej, sprawności psychomotorycznej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieje się tak dzięki wpływowi tryptofanu na serotoninę oraz pośrednio na układy cholienergiczne i dopaminergiczna - co z kolej wpływa na zdolności poznawcze. Jak już wiadomo tryptofan jest niezbędny do produkcji serotoniny, a jej receptory znajdują się w strukturach mózgu odpowiedzialnych za kształtowanie pamięci (kora mózgu, hipokamp, ciało migdałowate). Niedostateczna aktywność serotoniny powoduje zaburzenia nauki, zapamiętywania i przypominania sobie informacji.

2. Dobry nastrój

Tryptofan jest jedynym naturalnym prekursorem serotoniny, o której pisaliśmy już powyżej, dzięki czemu jego suplementacja pozytywnie wpływa na poprawę nastroju. Ma to także znaczenie w podniesieniu odporności na stres, chociażby za sprawą obniżenia poziomu kortyzolu (hormonu stresu) we krwi.

3. Lepszy sen

Serotonina, której prekursorem jest tryptofan, przez reakcję chemiczną (dzięki acetylacji) przekształca się z czasem w melatoninę, która jest nazywana hormonem snu. To ona odpowiada za dobry sen oraz odpowiednią regenerację w nocy, kiedy śpimy. W dzień jej poziom jest niższy, natomiast w nocy wyższy; informuje ona organizm o nadejściu pory snu.

4. Regulacja apetytu

Serotonina oddziałuje na neurony podwzgórza, co ma znaczenie w pojawianiu się uczucia sytości po posiłku. Dzięki temu tryptofan będący jej prekursorem także bierze w tym swój udział, co zapobiega nadmiernemu objadaniu się (głównie węglowodanami).

 

 

Jeżeli "gorsze dni" pojawiają się u Ciebie zbyt często, rozważ suplementację Tryptofanem, by Twój mózg mógł zwiększyć poziom serotoniny, a żebyś Ty mógł/mogła znowu poczuć się dobrze. Polecamy nasz produkt: Neuro Stamina - który zawiera aż 400 mg tryptofanu w dziennej dawce! Zawiera także inne składniki, które pomogą Ci na drodze do lepszego samopoczucia.



Poniżej proces syntezy i metabolizmu serotoniny z tryptofanu:

tryptofan (z pożywienia)

↓ hydroksylaza tryptofanu ↓

5 ‑hydroksytryptofan (5HTP)

↓ dekarboksylaza L ‑aminokwasów aromatycznych ↓

serotonina (5 ‑hydroksytryptamina, 5HT)

↓ oksydaza monoaminowa ↓

kwas 5 ‑hydroksyindolooctowy (5 ‑HIAA)

Źródło: "Rola noradrenaliny i serotoniny w modulacji funkcji mózgu i ich znaczenie dla snu człowieka." - Maria Lizak-Nitsch, "Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu"2009-2011, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, s.37

 

 


 

Źródła:

Rola noradrenaliny i serotoniny w modulacji funkcji mózgu i ich znaczenie dla snu człowieka. - Maria Lizak-Nitsch, Neurokognitywistyka w patologii i zdrowiu, 2009-2011, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, s.36-42

Składniki diety i ich źródła pokarmowe niezbędne w syntezie wybranych neuroprzekaźników wpływających na stan zdrowia psychicznego - Zuzanna Goluch, Gabriela Haraf, Mirosława Teleszko , Katedra Technologii Pochodzenia Zwierzęcego, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl